Właściwości odżywcze bananów

obrany_bananPrawie każdy z nas lubi banany, bo są smaczne, lekkie dla naszego żołądka i pożywne.  Jedzą go dorośli, młodzież, jest również podawany bobasom, bo nie wywołuje reakcji uczuleniowej.

Na skutek zawartości K, który obniża ciśnienie banany wspomagają nasz układ krwionośny. Obecność polisacharydów obniża wielkość cholesterolu i możliwość nastąpienia arteriosklerozy.

Tryptofan zawarty w bananach jest składnikiem, z którego produkowana jest serotonina, czyli hormon szczęścia, polepszająca nasz humor i gwarantująca odpowiedni wypoczynek w nocy. Dlatego zanim pójdziemy spać powinno się wypić miks z mleka i bananów.

Jak wiadomo orzechy dzięki obecności magnezu polepszają zapamiętywanie i koncentrację. Ale i banany przejawiają pozytywne oddziaływanie na system nerwowy. Przekazują energię umysłowi co dobrze działa na jego pracę.

Osoby lubiące mięso, jajka albo ryby powinny liczyć się z tym, że są to rzeczy zakwaszające nasz organizm. Dzięki takim solom mineralnym, które są zawarte w bananach jak: K i magnez obniża się ich zakwaszające oddziaływanie. Dojrzałe banany są odpowiednim lekiem na laksację i komplikacje z układem trawiennym.

Banany ochronią nas przed zgagą. Wybierając lekko niedojrzałe i zielonkawe banany możemy zapobiec wrzodom żołądka. Banany zawierają skrobię, która otacza śluzówkę żołądka i osłania ją ujemnym oddziaływaniem soków trawiennych.

Robiąc treningi sportowe należy po ich zrobieniu przegryźć banana, który przysparza nam energii i witalności, a wolne rodniki powstające w czasie ćwiczeń są niwelowane przez występującą w bananach witaminę E i kwas askorbinowy.

Banany pomimo tego, że dodają energii, nie są rekomendowane dla cukrzyków, bo są obecne w nich znaczne dawki cukrów, a ich IG jest znaczny.

Ortoreksja i jej obiawy

salatka_i_warzywaKrąży ogólne mniemanie, iż powinniśmy żywić się odpowiednio, wybierać produkty wysokiej jakości a także takie, które będą korzystne dla naszego organizmu. I nie ma w tym niczego złego. To prawda, zdrowe żywienie się sprzyjająco oddziałuje na nasze zdrowie i samopoczucie. Jednak, wtedy, gdy zaczyna to przeistaczać się w obsesyjny charakter, możemy mieć kontakt z ortoreksją.

Ortoreksja to nic innego jak usilna chęć zdrowego jedzenia. Osoby cierpiące na ortoreksję trwonią dużo więcej czasu na przyglądaniu się składowi produktów i wczytywaniu się w ich etykiety. Skrupulatnie przyrządzają swoje menu na następne parę dni, zważając na jak najbardziej jedynie zdrową żywność. Zazwyczaj takie osoby spożywają pokarmy w odosobnieniu, wartościując przyrządzone pokarmy zważywszy na ich wartość odżywczą. Cierpiący na ortoreksję nie interesują się tym, aby z ucztowania mieć rozkosz. Dla nich kluczowa jest wartość i prawdziwość jedzonych produktów. To co odchodzi od tego wzoru wywołuje w nich obawę tak przed przybraniem na wadze jak również zaburzeniem zdrowotnej stabilności.

Bez wątpienia tacy ludzie nie odwiedzają lokali ekspresowej obsługi, w których serwowana jest szkodliwa żywność gatunku fast food. Sporadycznie także zachodzą do barów czy restauracji, co jest spowodowane tym, iż nie mają kontroli nad podawanymi posiłkami i ich zdrowotnością. W związku z tym zazwyczaj tacy ludzie odcinają się od reszty ludzi, bo nie chodzą z przyjaciółmi na miasto coś zjeść, jak to na ogół się zdarza wśród osób właściwie patrzących na jedzenie. Osoby cierpiące na ortoreksję za to zwykle będzie można spotkać na stoiskach ze zdrową i ekologiczną żywnością. Dążą one do tego, by samemu przygotowywać niektóre produkty, na przykład wypiekają chleb, hodują zioła.

Osoby mające ortoreksję zwykle zmagają się z niedowagą, niedoborem witamin i soli mineralnych, co może przyczyniać się do wielu groźnych schorzeń. Zaniedbują też swoich znajomych, bliskich, co działa niewłaściwie na ich życie towarzyskie. Przyczyną tego jest to, że większą część czasu podporządkowują na zdrowe żywienie. Odpowiednie żywienie przysparza naszemu zdrowiu sporo pożytku, lecz nie możemy oddawać się w skrajności.

Zdrowy tryb życia

wagaTo co jemy wywiera wpływ na naszą figurę czy zdrowie, ale również dobry nastrój. Dlatego gdy chcemy ładnie się prezentować i identycznie się czuć musimy wdrożyć do własnej diety zdrowe i dobre zasady żywieniowe. Musimy przekształcić swoje złe nawyki i zamienić je na takie, które są dla naszego organizmu dobre.

Zrezygnuj z soli, gdyż oddziałuje ona nieodpowiednio na nasze zdrowie i blokuje wodę w organizmie. Sól, która występuje w gotowych produktach to dla nas właściwa dawka. Jej nadwyżka może prowadzić do chorób narządu serca, chorób nowotworowych narządu układu pokarmowego, choroby nadciśnieniowej, a nawet wylewów. Potrawy przyprawiaj koprem, pietruszką, tymiankiem albo zieloną bazylią.

Innym nieodpowiednim zwyczajem jest zwiększone jedzenie nasyconych kwasów tłuszczowych, które znajdują się np. w produktach mięsnych, masełku albo mleku. Poleca się do przygotowywania posiłków stosować zamiast masła, na przykład olej rzepakowy, który posiada nienasycone kwasy tłuszczowe, a więc korzystne dla naszego zdrowia.

Trzeci w zestawieniu niezdrowych zasad odżywiania się jest cukier. Oddziałuje on negatywnie na przemianę materii, zwiększa ciśnienie, zakłóca funkcjonowanie układu dokrewnego, prowokuje reakcje alergiczne no i oczywiście powoduje otyłość, która bywa czynnikiem sprawczym wielu chorób. Zatem odpowiednim wyjściem byłoby zupełne wycofanie cukru naszych potraw.

Jeśli na poranny posiłek lubisz chrupać słodkie płatki to powinnaś je wymienić na musli albo płatki żytnie, których smak można urozmaicić wysuszonymi morelami i migdałami. Normalne płatki śniadaniowe są zaopatrzone witaminami i minerałami, lecz dawka cukru może stanowić połowę kompozycji składników.

Leżąc przed telewizorem albo komputerem uwielbiasz jeść chipsy? To bardzo niepoprawny nawyk i szkodliwy dla naszego organizmu. Chipsy ziemniaczane to tylko tłuszcz i chlorek sodu. Wymień je na suszone owoce, na przykład z bananów albo jabłkowe, które stanowią odpowiednia przegryzką.

Stroń od napojów o owocowym smaku, gdyż w nich głównie występuje woda, cukier, sztuczne substancje nadające kolor i aromaty, a dawka soku owocowego jest mała. W trakcie dnia pij znaczne ilości wody, której posmak możemy nieraz urozmaicić sokami domowego wyrobu.

W miejsce jogurtu owocowego, który owocowy nieraz jest wyłącznie z terminu, ponieważ nie zawiera owoców, a na przykład wyłącznie dżem z dodatkiem cukrów i substancji koloryzujących, wybieraj jogurty zwykłe. Jogurty naturalne posiadają dobre bakterie, a ich smak możemy wzbogacić smacznymi owocami.

Jak unikać złych nawyków żywieniowych

jedzenie_przed_tvNiewłaściwe zwyczaje żywieniowe są na ogół przyczyną tego, że nie potrafimy zgubić parę kilogramów. Ćwiczymy, właściwie się żywimy, jednak nasze nawyki, czasem jeszcze z dzieciństwa, przeszkadzają nam w zdobyciu cieszących nas efektów. Przekonaj się czy któreś negatywne zwyczaje zauważasz u siebie i zamień je na zdrowe, a bez wątpienia poczujesz się lepiej.

Po pierwsze jemy zbyt prędko. Często powodem takiego stanu rzeczy jest pośpiech czy to do pracy czy do szkoły. Ale też już od dziecka rodzice i babcie poganiali nas ze spożywaniem obiadu, bo będzie zimne itp. Z tego powodu spożywamy posiłki w szybkim tempie, a co za tym idzie jemy większe ilości. Zatem spowolnijmy tempo posiłku na w znacznym stopniu powolniejsze. Gryźmy więcej razy, róbmy niewielkie pauzy w spożywaniu, a spowoduje to, że zjedzone posiłki będą małe.

Kolejnym niewłaściwym nawykiem jest spożywanie przed telewizorem, komputerem czy robiąc inne działania. Nie ustalamy sobie czasu na spożywanie posiłków i absolutnie tylko na to. Kiedy jesteśmy pochłonięci programem w telewizji czy felietonem w tygodniku nie patrzymy na to ile w rzeczywistości tego pokarmy pochłaniamy. A jego porcje są wówczas dużo większe. Z tego powodu pożądane jest, abyśmy jedząc skupili uwagę tylko na tej czynności.

Następnym nawykiem, które wciskano nam już od dzieciństwa to wyjadanie wszystkiego co mamy na talerzu. I pomimo tego, że choć jesteśmy już nasyceni to zjadamy wciąż, ponieważ pusty talerz prezentuje się ładniej czy nie chcemy zrobić komuś przykrości. Wskazówką jest branie sobie niewielkich porcji. W każdej chwili będziemy mogli sobie dołożyć lub dopomnieć się o kolejną porcję, co bez wątpienia ucieszy osobę, do której jesteśmy zaproszeni na obiad.

Sączenie napojów podczas obiadu to częste zjawisko tak u dzieci jak też dorosłych. I jest to zdarzenie niekorzystne. Napoje rozwadniają soki trawienne, które wtedy nie wywiązują się ze swojego przeznaczenia w czasie trawienia. Jednak to nie wszystko. Sączenie napojów podczas jedzenia powoduje zmiękczanie jedzenia co pociąga za sobą to, że możemy spożyć go więcej. Najlepiej jest napić się wody zanim przystąpimy do posiłku, wtedy spożyjemy mniej lub pewien czas po jedzeniu.

Do obiadu przeznaczamy duży talerz. Jednak czy to konieczne? Na dużym talerzu nigdy nie położymy sobie malutkiej porcji ziemniaków, gdyż będzie nam się wydawać, że to zbyt mało. Zatem czas zamienić ten zwyczaj i mylące wyobrażenie. A więc do posiłków obiadowych wybieraj niewielkie talerzyki, na których na pewno mieści się wystarczająca ilość pokarmu.

Wyrzekanie się nieodpowiednich zwyczajów odnośnie odżywiania to bez wątpliwości prosta sprawa. Parę prostych norm, ale ich przeznaczenie jest faktycznie istotne. Uwzględnianie tych zasad nie jest skomplikowane i nie oczekuje od nas dużego wyrzeczenia się, zatem każda osoba może od tej chwili wprowadzić właściwe dla zdrowia i korzystne zwyczaje co do odżywiania się.

Proste zakupy

wybor_chlebaCzęsto idąc do supermarketu mamy problem jakie produkty kupić. Są różnorodne ich rodzaje, odmiany i formy, dlatego taki wybór niekiedy jest trudny. Przedstawimy parę rad, które być może ułatwią tę decyzję.

Częstokroć stosując dietę odchudzającą spożywamy jogurty odtłuszczone. Jednak czy jest to korzystna dla zdrowia decyzja? Przeważnie jogurty naturalne niedużo odbiegają ilością tłuszczu i kalorii, a ich wartości smakowe są dużo wyższe. Poza tym jogurty pełnotłuste posiadają K, wapń oraz witaminę E, D, witaminę A.

W potocznej diecie właściwe jest nie stosować soli, a z pewnością nie w zbyt dużej ilości. Jeżeli pomimo to nie wyobrażamy sobie potrawy z pominięciem soli powinniśmy wykorzystać sól morską. Jej tworzenie odbywa się przez wysuszenie wody morskiej. Sól ta zawiera Mg, Zn, jod, selen i lit. Sól morska może wpływać na stan cery i likwidować substancje szkodliwe. Pozyskiwana w kopalniach sól kamienna jest także korzystna. Powinno się pamiętać, że najbardziej nieodpowiednia jest sól oczyszczona.

Jeśli kochamy dania makaronowe, należałoby przyrządzać  je z makaronów z pszenicy durum, który ma mniejszy IG niż makaron ze zwykłej pszenicy. Makaron taki redukuje ilość cukru w organizmie, jak również zawiera błonnik, co jest ciekawą wiadomością dla osób starających się stracić na wadze.
Jeżeli lubisz oliwki zakupuj te czarne. Mają one dużą ilość antyoksydantów, korzystnie oddziałują na funkcjonowanie serca i układ krwionośny oraz, identycznie jak oliwki zielone, ograniczają cholesterol.

Gdy uwielbiasz kawę kupuj tą ziarnistą. Po jej rozdrobnieniu aromat będzie unosił się w całym mieszkaniu, a jej smak będzie bardziej wyrazisty. Kawa zmielona może wchłaniać zapachy, a niedobrze przetrzymywana łatwo zatraca swój aromat.

Gdy uwielbiasz wysuszone owoce zakupuj te z upraw ekologicznych. Nie posiadają one konserwantów i związków chemicznych, które mogą nieodpowiednio działać na zdrowie alergików, powodując migreny i wymioty.
Następna sprawa to tuńczyk w oleju czy w sosie własnym? Dla tych, którzy nie są na diecie zaleca się tuńczyka w oleju roślinnym. Wiadomo jest on bardziej kaloryczny, lecz zawiera on więcej kwasów tłuszczowych nienasyconych, jak również witamin, przykładowo D i E.

W okresie zimowym korzystniej jest kupować pomidory z puszki. Naturalnie pomidory z gruntu mają sporo K, żelaza, Mg, jodu i witamin z grupy B i witaminę C, lecz porą zimową takich nie znajdziemy. Pomidory z puszki są właściwie przyrządzane i posiadają duże ilości likopenu, który nie dopuszcza do powstania nowotworów.

W okresie zimowym właściwej jest kupować warzywa i owoce zamrożone, które są bogate w witaminy i składniki mineralne. Produkty te są poddawane mrożeniu w latem, gdy popularnie rosną na polu.