Lepszy sok czy owoce i warzywa w całości?

Picie soków przynosi nam zupełnie inne możliwości, aniżeli spożywanie owoców i warzyw w całości. Chętniej wybieramy soki, bo możemy znaleźć ciekawe połączenia rozmaitych produktów. Poza tym w szklance takiego napoju zmieścimy znacznie więcej surowca niż jesteśmy w stanie go zjeść, w jego pierwotnej postaci. Czy to oznacza, że spośród zalecanych pięciu porcji warzyw i owoców przypadających na każdy dzień, wszystkie można zastąpić szklanką soku? Niekoniecznie, ale przekonajmy się o tym, dlaczego forma podania warzyw i owoców ma znaczenie.

Soki pełne wartości

Podstawowa różnica między sokami, a warzywami i owocami w całości jest taka, że 1,5-2 kg marchewki nie przejemy za jednym razem. Z kolei w szklance soku zmieścić taką porcję surowca i to jeszcze uzyskując pożądane walory smakowe, jest zadaniem możliwym. Marchewka to jedynie przykład, bo każde warzywo czy owoc w tej ilości może zmieścić się w kilkuset mililitrach soku, który bez problemu, ale i ze smakiem wypijemy. Zjedzenie kilograma jabłek, bananów czy jakichkolwiek innych ulubionych owoców, z każdym kolejnym kęsem przeradza się w katusze.

Soki są polecane, bo w tej formie dostarczane do organizmu witaminy, minerały i enzymy, potrzebują zaledwie 15 minut, by trafić do krwiobiegu. Całe warzywa i owoce przez nas zjadane, wymagają już kilku godzin, by nasz organizm poczuł, że korzysta z najcenniejszych walorów.

Jeśli chcemy postawić na soki, by zafundować sobie witaminowo-odżywczą bombę, naprzeciw naszym potrzebom staje wolnoobrotowa wyciskarka do owoców i warzyw. Taka bomba zaś sprzyja wspomaganiu układu odpornościowego, a pozostałe sposoby na wzmocnienie organizmu można znaleźć, zapoznając się z informacjami na stronie http://www.podczantoria.pl/

Warzywa i owoce w całości

Soki mogą, a nawet powinny znaleźć się w naszym jadłospisie. Weźmy jednak pod uwagę, że nie powinny zastępować każdej z zalecanych pięciu porcji. Jedna lub dwie szklanki soku na dzień to wystarczająca ilość. Gryząc rozmaite produkty, przede wszystkim twarde warzywa, pracuje nasz zgryz. Z tego względu twarde produkty zaleca się głównie dzieciom, które są na etapie rozwoju i chcemy zapobiegać ich wadom, właśnie zgryzu.

Ponadto, chociażby marchewka, poradzi sobie z naszym osadem nazębnym. Oczywiście nie zastąpi wizyty u dentysty, regularnego czyszczenia zębów i specjalistycznego usuwania kamienia nazębnego, ale z pewnością wspomoże dbałość o higienę jamy ustnej.

Jest jeszcze jeden niuans, który przeważa na rzecz spożywania głównie owoców w całości, a nie w sokach. Owoce wykazują wysoką zawartość cukrów. Jeśli jesteśmy w stanie wypić sporo soku, to do organizmu niestety możemy dostarczyć zbyt dużą zawartość cukrów prostych, które w nadmiarze nie sprzyjają prawidłowej pracy organizmu, ale i wpływają na odkładanie się tkanki tłuszczowej. Skoro owoców w całości nie potrafimy zjeść w nadmiernej ilości, to automatycznie bronimy się przed zbyt dużą ilością cukru.

Zachowaj umiar i zdrowy rozsądek

Najlepszym rozwiązaniem będzie zamiana jednej z zalecanych porcji, na szklankę soku z ulubionych produktów. Resztę przyrządźmy w inny sposób i spożywajmy w całości, jeśli jest taka możliwość.

Zarówno owoce, jak i warzywa trzeba spożywać z umiarem, bo choć z pomocą artykułów spożywczych trudno dorobić się hiperwitaminozy, to dokładając do tego suplementy, które dość często stosujemy, możemy niechcący sobie zaszkodzić. Umiar i zdrowy rozsądek w układaniu jadłospisu, to podstawa zdrowego menu.

 

Materiał zewnętrzny

Autor

Redakcja

samaprzyjemnosc.pl