Jaka powinna być prawidłowa zawartość wody w organizmie człowieka?

Bez wody nie byłoby życia. Wszystkie żywe organizmy potrzebują jej, by funkcjonować. Mimo że nie dostarcza żadnych wartości odżywczych i pozbawiona jest smaku, bez niej człowiek nie przetrwa dłużej niż 10 dni. Jest ona najważniejszym budulcem ludzkiego ciała - człowiek składa się z wody w aż 60%. Czy wiesz, jaka powinna być prawidłowa zawartość wody w organizmie oraz ile pić wody, by zachować dobrą formę i zdrowie?

Prawidłowa zawartość wody w organizmie

 

Ilość wody w organizmie waha się w zależności od wieku, ale także od diety oraz od ilości przyjmowanych płynów. Jest także różna ze względu na płeć, ponieważ kobiety i mężczyźni różnią się budową. Normy wynoszą odpowiednio:

 

  • 50-55% masy ciała kobiety
  • 60-65% masy ciała mężczyzny
  • 65-75% masy ciała niemowlęcia

 

Jak widać, najwięcej wody w organizmie ma niemowlę. Jest tak, ponieważ u małego dziecka narządy oraz tkanki nie są jeszcze w pełni rozwinięte. Dopiero z czasem, około 12 roku życia, zaczyna się to zmieniać. U chłopców ilość wody w organizmie jest większa niż i dziewczynek, ponieważ u płci męskiej jest więcej tkanki mięśniowej, w której gromadzone jest aż 70% całej wody w organizmie. U dziewcząt występuje więcej tkanki tłuszczowej, z tego względu procentowa zawartość wody w organizmie jest nieco mniejsza i stan ten utrzymuje się przez całe życie.

 

Dlaczego picie wody w odpowiednich ilościach jest tak ważne?

 

Woda w organizmie pełni wiele ważnych ról. Przede wszystkim odpowiada za dostarczanie substancji odżywczych do komórek, ponieważ to właśnie w wodzie są one rozpuszczane, a następnie transportowane dalej. Woda wspomaga także procesy trawienne, pobudza pracę jelit oraz pełni ważną rolę w procesie odtruwania organizmu i oczyszczania go z toksyn. Reguluje również temperaturę ciała, co najlepiej jest widoczne w gorące dni w postaci potu, który ochładza ciało i dzięki temu zapobiega przegrzaniu. Dodatkowo, dzięki wodzie nie ulegają uszkodzeniom narządy wewnętrzne - nie występuje między nimi tarcie i są w ten sposób chronione. Z tego względu ważne jest, by pić odpowiednią ilość płynów i dbać o prawidłową zawartość wody w organizmie.

 

Ile pić wody w ciągu dnia, by zachować dobre zdrowie?

 

Picie wody jest bardzo ważne - w przypadku niedostarczenia odpowiedniej ilości płynów, może dojść do odwodnienia organizmu. By temu zapobiec, dobrze jest wiedzieć, ile wody powinien pić człowiek w ciągu dnia.

 

  • Jedna z metod określana dziennego zapotrzebowania mówi, że na każdy 1 kcal pożywienia należy wypić 1 ml wody, zatem osoba spożywająca dziennie 2000 kcal powinna wypić 2 litry płynu.
  • Inna metoda obliczania zapotrzebowania dziennego uwzględnia masę ciała. By obliczyć, ile wody wypić w ciągu dnia, należy wykonać proste działanie: na pierwsze 10 kg masy ciała przypada 100 ml wody na kilogram, na kolejne 10 kg - 50 ml, a na każdy kolejny kilogram przypada 20 ml. Wynika z tego, że osoba ważąca 70 kg powinna dziennie wypijać 2,5 litra wody.
  • Należy pamiętać, że osoby aktywne fizycznie, a także wszyscy podczas upałów, powinni pić więcej, niż nakazuje to norma dzienna ze względu na wzmożoną utratę wody.

 

Oznaki odwodnienia organizmu

 

W przypadku, gdy zawartość wody w organizmie jest zbyt niska, może dojść do odwodnienia. Objawami są:

 

  • mroczki przed oczami,
  • zaburzona praca serca,
  • skurcze i bóle mięśni,
  • spadek ciśnienia,
  • bóle brzucha,
  • ciemna barwa moczu.

 

By tego uniknąć, należy pić odpowiednią ilość wody nie czekając, aż zaschnie w gardle. Najlepiej utrzymywać nawodnienie na stałym poziomie.

 

Materiał zewnętrzny

Autor

Redakcja

samaprzyjemnosc.pl