Wegańskie życie

Zdrowe odżywianie i styl życia to coraz popularniejszy wśród Polaków trend. Wraz z nim rośnie popularność diet, które mają na celu poprawę naszego zdrowia i samopoczucia. Jedną z takich zyskujących na uznaniu idei jest weganizm, który obejmuje nie tylko sposób odżywiania, wykluczający wszystkie produkty odzwierzęce, ale także całą ideologię i styl życia.

Weganizm — skąd to się wzięło?

Pojęcie weganizmu po raz pierwszy użyte zostało w latach 40. ubiegłego wieku. Początkowo oznaczało ono styl życia, mający na celu ograniczenie lub, w miarę możliwości, całkowite wyeliminowanie okrucieństwa wobec zwierząt. W kolejnych latach motywatorami do przejścia na weganizm stały się jednak także czynniki zdrowotne i ekologiczne. 

Weganizm — z czym to się je?

Słownik Języka Polskiego definiuje weganizm jako „sposób odżywiania się, polegający na wyłączeniu z diety produktów pochodzenia zwierzęcego”. Weganie nie jedzą zatem mięsa, ryb, a także jaj czy produktów mlecznych. Wielu z nich wyklucza także miód. Ponadto, idea weganizmu rozszerza się też na inne sfery życia. Chodzi w niej o to, aby nie używać żadnych produktów, przy których powstawaniu biorą udział zwierzęta, czyli na przykład skóry, futer czy wełny.

Zdrowe odżywianie

W związku z powyższym idea weganizmu wielu osobom wydaje się radykalna, czy nawet niemożliwa do wprowadzenia w życie. Istotnie, komuś wychowanemu na tradycyjnej, Polskiej kuchni przejście na dietę wegańską może w początkowej fazie sprawić nie lada kłopot. Warto pamiętać jednak, iż obecnie na rynku mnóstwo jest produktów, które są stuprocentowo roślinnymi odpowiednikami tych, pochodzenia zwierzęcego.

Doskonałym przykładem jest tu mleko, które możemy dziś kupić w przeróżnych wersjach. Mamy zatem mleko sojowe, ryżowe, owsiane, orkiszowe, kokosowe, migdałowe czy orzechowe, a nawet jaglane. Napoje te są nie tylko smaczne i zastępują z powodzeniem krowie mleko, ale mają też niejednokrotnie znacznie lepsze wartości odżywcze. Co więcej, możemy je bardzo łatwo samodzielnie zrobić w domu.

Wyeliminowanie jaj, na przykład w wypiekach również nie stanowi większego problemu. Z powodzeniem zastąpią je na przykład siemię lniane, mąka ziemniaczana czy kukurydziana, albo zmiksowane warzywa i owoce, takie jak jabłko, banan, dynia czy awokado. Wielofunkcyjnym produktem jest też tofu, które usmażone na patelni z odpowiednimi przyprawami do złudzenia przypominać będzie jajecznicę, w sosie do makaronu, gulaszu czy curry zastąpi „wkładkę” mięsną, a w farszu do pierogów czy naleśników skutecznie zajmie miejsce sera. Pyszne, kremowe, wegańskie i w dodatku zdrowe i dietetyczne lody bez kropli krowiego mleka przygotujemy zaś z mrożonych bananów i ulubionych dodatków.

Przyrządzenie pysznych dań zgodnie z ideą weganizmu nie jest trudne. Wystarczy mieć otwarty umysł i chęć do eksperymentów oraz znać kilka trików i podstawowych przepisów i zasad.

Weganizm — stereotypy

Wielu osobom wydaje się, że dieta wegańska, z racji wykluczenia tak wielu produktów, musi być nudna i monotonna. Niektórzy nie potrafią sobie wyobrazić żadnego posiłku bez nabiału czy mięsa, w związku z czym żyją w przekonaniu, że wegański obiad to z pewnością głównie kiełki i sałata. Przekonanie to nie mogłoby chyba być dalsze od prawdy.

Weganizm otwiera bowiem oczy na różnorodność świata roślin i różnych możliwości ich przygotowania. Wegańskie posiłki są zazwyczaj niezwykle urozmaicone, doskonale zbilansowane, a do tego kolorowe i pełne witamin i składników odżywczych. Nie należy zapominać również o tym, że większości wegan daleko do ascezy i jedzenia kiełków. W diecie tej nie brak także mniej zdrowych produktów, jak na przykład przeróżnych słodkości, czekolady, ciast oraz produktów smażonych 
(frytki przecież są jak najbardziej wegańskie) czy alkoholu.

Zdrowy styl życia

Kolejnym mitem na temat weganizmu jest przekonanie, że jest to drogi sposób odżywiania. Prawdopodobnie stereotyp ten powstał ze względu na stosunkowo wysokie ceny gotowych produktów dedykowanych weganom, takich jak mleka roślinne w kartonach czy parówki albo wędliny sojowe. Przecież jednak także i będąc „wszystkożercą”, spotykamy się w sklepie z produktami droższymi i tańszymi i dobieramy je zgodnie z zasobnością portfela. W istocie zaś znakomita większość wegańskiego jadłospisu opiera się na sezonowych warzywach i owocach, kaszach, ziarnach czy strączkach, które przecież są bardzo tanie. Przykładowo kilogram ciecierzycy czy soczewicy, który weganinowi wystarczy na nawet kilkanaście posiłków, kupimy za kilka lub kilkanaście złotych.

Ostatnim z popularnych stereotypów, którym podlega dieta wegańska, jest obawa, jakoby ten sposób odżywiania prowadził do niedoborów, spadku odporności czy anemii. Wynika to z przekonania, że wykluczając produkty zwierzęce, nie da się dostarczyć organizmowi wszystkich potrzebnych składników czy chociażby pełnowartościowego białka.

W praktyce weganie zazwyczaj są znacznie zdrowsi od swoich „wszystkożernych” rówieśników, dbają bowiem znacznie bardziej o zbilansowanie i zróżnicowanie swojego jadłospisu. Prawidłowo stosowana, zachowująca odpowiednią kaloryczność i proporcje makro- i mikroelementów dieta wegańska, nie tylko jest w pełni bezpieczna i nieszkodliwa, ale może także niezwykle korzystnie wpłynąć na nasze zdrowie, samopoczucie, poziom energii czy odporność.

Autor

Redakcja

samaprzyjemnosc.pl